Vraag:

Ik organiseer taalreizen naar het Verenigd Koninkrijk. Momenteel heb ik een advertentiegroep met ongeveer 100 zoekwoorden, die ik wil optimaliseren. Hoeveel zoekwoorden kan ik zo gemiddeld in een advertentiegroep opnemen?

Antwoord:

Er bestaat geen algemene regel over het maximum aantal zoekwoorden in een advertentiegroep. Het is echter wel zo dat de advertentietekst relevanter kan worden gemaakt als het aantal zoekwoorden in de advertentiegroep beperkt wordt.

Stel dat u de zoekwoorden “taalreizen Engeland” en “taalvakantie Engeland” gebruikt. Deze zoekwoorden lijken sterk op elkaar, en een gebruiker die naar "taalreizen Engeland" zoekt voelt zich waarschijnlijk ook aangesproken door een advertentie voor “taalvakantie Engeland”. Gezien zoekwoorden die letterlijk in de advertentietekst voorkomen echter vetgedrukt worden weergegeven, valt een advertentietekst die de exacte term “taalreizen Engeland” bevat, uiteraard meer op.

Het komt er uiteindelijk op aan hoeveel tijd u aan het optimaliseren van uw campagnes wilt besteden. In theorie kunt u de advertentietekst het relevantst maken door slechts één zoekwoord toe te voegen aan de advertentiegroep. Het spreekt voor zich uiteraard dat dit heel tijdrovend is, en voor de meeste AdWords-adverteerders is dit dan ook niet haalbaar.

Als compromis kunt u uw campagne dus beter als volgt structureren:
1. Maak een aparte advertentiegroep voor ieder thema. Maak de zoekwoordlijsten voor ieder thema zo relevant en beperkt mogelijk, afhankelijk van de tijd die u eraan kunt spenderen.

2. Identificeer de belangrijkste zoekwoorden en maak voor elk van die zoekwoorden een eigen advertentiegroep. U herkent een belangrijk zoekwoord aan de relevantie voor uw product en aan het aantal vertoningen dat het genereert. Door deze zoekwoorden te optimaliseren kunt u met een kleine inspanning het aantal potentiële bezoekers van uw website aanzienlijk laten toenemen.

In ons voorbeeld zou dat dan kunnen betekenen dat de zoekwoordlijsten volgens type reis (taalreis, taalvakantie, taalbad) of volgens plaats (Londen, Oxford, Cambridge) kunnen worden ingedeeld.

In het eerste geval zouden we de zoekwoorden “taalreis Londen”, “taalreis Oxford” en “taalreis Cambridge” in een advertentiegroep groeperen, en daar een advertentietekst bijschrijven die het woord “taalreis” bevat.

In het tweede geval brengen we de zoekwoorden “taalreis Londen”, “taalvakantie Londen” en “taalbad Londen” in één advertentiegroep onder, en maken we in de advertentietekst duidelijk dat de taalschool zich in Londen bevindt.

Als u dan vaststelt dat het zoekwoord “taalreis Londen” veruit het meeste vertoningen genereert, kunt u voor dit zoekwoord een eigen advertentiegroep maken met een eigen advertentietekst, om nog meer vertoningen en klikken te genereren. U kunt dit zoekwoord dan uitbreiden met varianten, zodat de advertentiegroep er bijvoorbeeld als volgt uit kan zien:

Zoekwoorden:

taalreis Londen
taalreis naar Londen
taalreizen Londen
taalreizen naar Londen
goedkope taalreis Londen
goedkope taalreis naar Londen

Advertentietekst:

Taalreis naar Londen
Voor jongeren en volwassenen.
Vlucht en verblijf inbegrepen.
www.NuEngelsLeren.nl

Wanneer u dus opnieuw tijd heeft om uw campagnes te optimaliseren, kunt u advertentiegroepen samenstellen volgens dit principe, zodat u uiteindelijk een perfect gestructureerde campagne heeft.