Wanneer u uw Google AdWords-account en uw Google Analytics-account aan elkaar koppelt, kunt u automatisch het gedrag bijhouden van bezoekers die op uw AdWords-advertenties hebben geklikt. Zo kunt u veel gemakkelijker het rendement op investering van uw AdWords-budget meten en zo nodig wijzigingen aanbrengen. Dit is een gratis functie waarmee u niet alleen de hoeveelheid AdWords-verkeer kunt bekijken, maar ook de kwaliteit ervan.

Door Google AdWords en Google Analytics aan elkaar te koppelen, kunt u zien waar uw bezoekers vandaan komen, welke inhoud populair is en vooral waar gebruikers converteren. Een ander voordeel van het koppelen van uw accounts is dat u Google Analytics gemakkelijk kunt openen door in uw AdWords-account 'Analytics' te kiezen onder het tabblad 'Rapportage' te klikken.

Door AdWords met Google Analytics te integreren, kunt u het gedrag van uw gebruikers bijhouden nadat zij op uw advertentie hebben geklikt. U kunt de activiteit van uw bezoekers op uw website volgen via statistieken zoals:

* Pagina's die tijdens elk bezoek via AdWords zijn bekeken.
* Gemiddelde tijd op site. Deze statistiek vertelt u welke AdWords-campagnes bezoekers trekken die op uw site blijven.
* Het percentage van die bezoekers die uw website voor het eerst bezoeken.
* Weigeringspercentage. Dit is het percentage bezoeken van één pagina, ofwel de bezoeken waarbij de bezoeker uw site weer verlaat vanaf de instappagina).
* Inkomsten per klik (RPC, Revenue Per Click). Een eenvoudig voorbeeld hiervan is: als uw gemiddelde CPC EUR0,6 is en uw inkomsten per klik is EUR2,78 bedragen, heeft u een goed rendement op uw investering. Een ROI van 100 procent op een zoekwoord betekent dat u tweemaal zoveel inkomsten heeft behaalt als u heeft uitgegeven, dus hoe hoger het percentage, hoe beter.

Door AdWords met Google Analytics te integreren kunt u AdWords-gegevens bekijken met betrekking tot doelconversie of e-commerce.

Neem bijvoorbeeld het zoekwoordenrapport in het AdWords-gedeelte van Google Analytics;
Als u op de knop 'Vergelijking' klikt, kunt u 'Vergelijken met sitegemiddelde'. Vervolgens kunt u segmenteren op 'Doelconversie/E-Commerce'. Nu kunt u zien welke zoekwoorden beter en welke slechter presteren dan het sitegemiddelde. Zo kunt u achterhalen welke zoekwoorden de beste waarde leveren en uw biedingen dienovereenkomstig verhogen of verlagen.

U kunt ook het weigeringspercentage van elk zoekwoord bekijken. Opnieuw kunt u zien welke zoekwoorden beter en welke slechter presteren dan het sitegemiddelde. Zo kunt u achterhalen welke zoekwoorden de beste waarde leveren en uw biedingen dienovereenkomstig verhogen of verlagen.

Nu Google AdWords en Google Analytics aan elkaar zijn gekoppeld, betekent dit overigens niet dat u binnen de AdWords-gedeeltes moet blijven of dat u geen andere hulpprogramma's binnen Google Analytics kunt gebruiken om uw AdWords-prestaties verder te verbeteren.

Heeft u al eens overwogen Site Search te gebruiken om ideeën op te doen voor uw AdWords-zoekwoorden?

Site Search is een hulpprogramma van Google waarmee gebruikers op uw site naar producten kunnen zoeken waarin ze interesse hebben; dit is een gratis programma dat u hier kunt downloaden. Nadat u het programma heeft geïnstalleerd, kunt u de Site Search-functie gebruiken in het inhoudsgedeelte van uw Google Analytics om de zoekopdrachten van gebruikers en de bestemmingspagina's waar de zoekopdrachten naartoe leiden, te analyseren.

Het rapport 'Zoektermen' toont u de zoekopdrachten van uw gebruikers. Vervolgens kunt u bekijken of gebruikers converteren via het gedeelte 'Doelconversie/E-Commerce' nadat ze op deze zoekwoorden hebben gezocht en dan bepalen of u deze zoekwoorden toevoegt aan uw campagnes of dat u uw biedingen voor deze zoekwoorden verhoogt.

Heeft u ook overwogen om Google Analytics te gebruiken om nieuwe plaatsingen te ontdekken waarop u uw AdWords-advertenties mogelijk zou kunnen targeten?

In het rapport 'Verwijzende sites' in het gedeelte 'Verkeersbronnen' van uw Google Analytics-account kunt u zien waar uw verkeer vandaan komt. Als u deze sites bekijkt, zult u vaststellen dat de meeste daarvan blogs of forums zijn die AdWords-advertenties bevatten. U zou uw plaatsingsadvertenties dus op deze sites kunnen targeten. U hoeft daartoe alleen maar de lijst met verwijzingen naar een CSV-bestand te exporteren, ze te bewerken overeenkomstig de sites die u wilt targeten en ze te kopiëren en plakken in uw plaatsingscampagne. Zo heeft u een precies getargete AdWords-campagne.