Als u wilt profiteren van de stijgende populariteit van mobiele apparaten met internetverbinding, moet u er ten eerste voor zorgen dat uw advertentiecampagnes zijn aangemeld voor weergave op mobiele apparaten met volledige internetbrowser. Als u nog een stap verder wilt gaan, kunt u aparte campagnes voor mobiele advertenties maken. Zo kunt u uw zoekwoorden, advertentietekst en bestemmingspagina's optimaliseren om uw boodschap effectief aan gebruikers weer te geven via dit mobiele platform.

Hier volgt een voorbeeld van hoe Razorfish, een internationaal digitaal reclamebureau uit de VS, de campagnes van een van zijn klanten heeft geoptimaliseerd:

Het team van Razorfish begon met het kopiëren van de bestaande campagnes voor gewone computers. Voor deze nieuwe campagnes schakelden ze targeting op mobiele apparaten met volledige internetbrowser in.

Aangezien de merknaam van hun klant erg bekend was, richtten ze zich eerst voornamelijk op merkzoekwoorden, zodat ze voldoende verkeer zouden genereren om snel te kunnen bepalen wat er goed werkte in deze nieuwe campagnes.

Om de prestaties te meten, hielden ze verschillende conversiestatistieken bij, bijvoorbeeld of een mobiele gebruiker de locatie van een fysieke winkel opzocht of een coupon van de website downloadde. Vrijwel onmiddellijk bleek dat de kosten per conversie op mobiele apparaten 7,5 procent efficiënter waren. Het team van Razorfish besloot daarom manieren te testen om de mobiele campagnes te optimaliseren.

Ze testten eerst of andere varianten van de bestemmingspagina van de campagne effect hadden op de conversiepercentages. Hun hypothese was dat mobiele gebruikers graag een specifieke actie willen uitvoeren. Door de gebruiker sneller toegang tot die actie te bieden, zou de klant betere resultaten kunnen behalen. Het bleek dat de klant een veel beter conversiepercentage genereerde wanneer de gebruiker werd gestuurd naar een bestemmingspagina met winkellocaties in de buurt.

Daarna testte Razorfish verschillende varianten van de advertentietekst. Er werden vier versies van de advertentietekst getest, waaronder de tekst die voor campagnes op gewone computers werd gebruikt. Voor elk van de drie nieuwe versies steeg het conversiepercentage met meer dan 9,3 procent in vergelijking met de best presterende tekst voor gewone computers.