Dit is het derde artikel in de serie 'Webdesign voor e-commerce'. In ons eerste artikel hebben we u advies en informatie verschaft over hoe u uw website ontwerpt en de navigatie op de website optimaliseert om uw online verkopen te maximaliseren. In ons tweede artikel hebben we ons gericht op het ontwerpen van pagina's met productcategorieën en op het betalingsproces om potentiële kopers de beste winkelervaring te bieden en uw website winstgevend te maken.

Vandaag bespreken we enkele belangrijke factoren die een rol spelen wanneer u uw website voor meerdere markten en talen ontwerpt. 63 procent van de online populatie in de wereld gebruikt een andere taal dan het Engels (1). Binnen de EU groeit het online winkelen ook snel. Een derde van de EU-inwoners is bereid om een product uit een andere lidstaat te kopen (2). Verzending naar het buitenland is voor veel online bedrijven een must aan het worden. Maar webdesign en inhoud worden soms vergeten als het gaat om verkoop aan het buitenland.

Taal- en cultuurverschillen kunnen van beslissende invloed zijn voor de snelheid waarmee een klant besluit om online een product te kopen. Wanneer u uw producten aan potentiële klanten in het buitenland wilt verkopen, moet u er rekening mee houden dat factoren als kleuren, lettertypen en de manier waarop u communiceert met klanten per land sterk kunnen verschillen. Laten we eens kijken naar wat u niet moet vergeten wanneer u websites voor andere talen en landen ontwerpt:

1. Kwaliteit van vertalingen: laat professionele vertalers uw vertalingen verzorgen. Zij moeten uw inhoud cultureel relevant maken voor uw bezoekers, in plaats van het origineel letterlijk te vertalen. Zorg er ook voor dat titels en sublinks op uw pagina inclusief belangrijke informatie over de klantenservice worden vertaald

2. Contactgegevens: zorg voor de juiste contactpersonen, die de taal spreken van uw klanten. Verschaf, indien mogelijk, lokale contactgegevens zoals telefoonnummers en postadressen

3. Prijzen en levering: zorg ervoor dat alle prijzen in lokale valuta worden weergegeven en dat de leveringsgegevens zijn afgestemd op het land waarin uw klanten zich bevinden

4. Seizoensgebondenheid: profiteer van lokale feestdagen in de verschillende landen door middel van speciale aanbiedingen of wijzig de berichten in uw AdWords-campagnes

5. Kleuren en afbeeldingen: houd rekening met de culturele gevolgen van andere kleuren en afbeeldingen. Wist u bijvoorbeeld dat in sommige landen de kleur groen een religieuze betekenis heeft en dat de kleur roze, die in westerse landen iets vrouwelijks oproept, in Korea vertrouwen symboliseert?

We hopen dat dit artikel nuttig was voor u. Als u zich nog steeds afvraagt welke kleuren het beste voor u werken of welke call-to-action u in bijvoorbeeld de Spaanse versie van uw website zou moeten opnemen, maakt u zich dan geen zorgen. U hoeft er niet maar een slag naar te slaan. Mis ons laatste bericht in de serie niet, waarin we bespreken hoe u met behulp van de belangrijkste gratis hulpprogramma's van AdWords de prestaties op uw website kunt bijhouden.

(1) Bron: Searchenginewatch.com, september 2009
(2) Bron: European Interactive Advertising Association, april 2009