De Conversion Optimizer is een AdWords-functie waarmee de campagnekosten worden beheerd op basis van uw doelen met betrekking tot de kosten per acquisitie.

Of u nu wilt dat bezoekers een formulier invullen, zich aanmelden voor een account of een product kopen, u wilt in ieder geval dat de mensen die op uw AdWords-advertentie klikken een bepaalde handeling op uw site uitvoeren. Sterker nog, u wilt dat deze handeling plaatsvindt tegen een lucratieve kosten-per-conversie-ratio. De Conversion Optimizer kan u helpen ervoor te zorgen dat meer bezoekers klanten worden tegen kosten die onder het door u ingestelde maximum blijven.

In dit artikel bespreken we enkele manieren waarop u met behulp van de Conversion Optimizer uw biedingen kunt beheren om de meest rendabele oplossing te vinden voor uw bedrijf.

Resultaten!
Adverteerders die de Conversion Optimizer gebruiken, genereren gemiddeld 21% meer conversies. Tegelijkertijd dalen de kosten per acquisitie (CPA) met 14%*. Om echter de beste resultaten te behalen voor uw bedrijf, moet u uw maximum CPA zorgvuldig instellen en mogelijk eerst een paar CPA-biedingen uitproberen voordat u beslist welk maximum niveau het beste voor u is.

*In deze analyse worden de prestaties van de Conversion Optimizer-campagnes vergeleken met een reeks controlecampagnes. De analyse geeft dus de gemiddelde invloed aan die de Conversion Optimizer heeft. De werkelijke invloed varieert per campagne.

Hoe kies ik een maximum CPA-bod?
U maakt winst zolang het maximum bedrag dat u kunt uitgeven aan advertentiekosten voor elke verkoop of lead de waarde van de geslaagde conversie niet overschrijdt. Dat is uw omslagpunt. Bereken daarom hoeveel u kunt, of wilt, uitgeven om conversies te genereren en nog steeds winst te maken. Nadat u dit heeft gedaan, kunt u een maximum CPA-bod instellen, waarna de Conversion Optimizer uw CPC's beheert voor optimale resultaten. Er is helaas geen vaste regel voor het instellen van CPA's, maar u kent zelf uw bedrijf het beste.

Hoe kan ik conversies en ROI maximaliseren?
Het instellen van een maximum CPA is vergelijkbaar met het instellen van een maximum CPC, want ook voor het CPA-bod geldt dat u het verkeer dat u voor een campagne genereert mogelijk inperkt wanneer u het CPA-bod te laag instelt. Als u vaststelt dat u te weinig conversies genereert, kunt u proberen uw maximum CPA met kleine stapjes te verhogen. Voer de Conversion Optimizer een paar dagen uit op het CPA-niveau dat u wilt uitproberen om te zien hoeveel conversies en winst dit oplevert.

Houd er rekening mee dat de laagste kosten per acquisitie niet altijd maximale winst opleveren voor uw bedrijf. Als u bij een hogere prijs per conversie meer conversies kunt genereren, wegen de extra kosten dan op tegen de totale extra winst?

Een eenvoudig voorbeeld...
Stel dat u € 10 winst maakt op elk t-shirt dat u verkoopt voor aftrek van AdWords-kosten. Als uw gemiddelde kosten per conversie € 2 zijn en u tegen die kosten honderd conversies per week genereert, dan maakt u € 800 winst op de verkoop van t-shirts na aftrek van advertentiekosten.

Als u uw maximum CPA verhoogt om een gemiddelde kosten per conversie te krijgen van € 3, genereert u 200 conversies per week, omdat u door meer te bieden meer conversies genereert. Nu maakt u een winst van € 1400 na aftrek van advertentiekosten.

Tip: Voer de Conversion Optimizer een aantal dagen uit op elk CPA-niveau dat u wilt uitproberen en controleer de resultaten!

Moet ik me richten op specifieke probleemgebieden?
Aangezien CPA-biedingen worden ingesteld op advertentiegroepniveau, zijn wijzigingen van het maximum CPA-bod van invloed op alle zoekwoorden in de advertentiegroep. Als u vaststelt dat sommige zoekwoorden goed presteren op basis van uw huidige CPA, maar dat u de prestaties van andere zoekwoorden wilt verbeteren, kunt u overwegen uw advertentiegroep op te splitsen in kleinere groepen.

Laat de best presterende zoekwoorden in de huidige advertentiegroep en plaats enkele van de zwakker presterende zoekwoorden in een nieuwe advertentiegroep binnen dezelfde campagne. Vervolgens kunt u het CPA-bod voor de best presterende zoekwoorden aanpassen om extra conversies te genereren en de zoekwoorden die minder verkeer genereren controleren en aanpassen zodat deze winstgevend zijn.

Om winst te blijven maken, heb ik een lagere CPA nodig. Wat voor gevolgen heeft een lagere CPA?
Stel u moet uw huidige kosten per conversie voor sommige producten verlagen om winst te kunnen blijven maken. In dat geval kunt u het beste de maximum CPA voor de advertentiegroep geleidelijk verlagen gedurende een bepaalde periode en de resultaten bijhouden. Naarmate u uw maximum CPA verlaagt, nemen het verkeer, de klikken en de conversies af. Elke conversie zal echter op of onder het gewenste kostenniveau liggen.

Ik wil mijn budget optimaal benutten!
Als u het dagbudget voor uw campagne niet bereikt en dat wel wil, dan kunt u voor enkele van uw advertentiegroepen de maximum CPA verhogen. Zo kunt u nagaan hoeveel extra conversies er beschikbaar zijn op een hoger CPA-niveau.

U kunt voor uw campagne ook een nieuwe advertentiegroep met nieuwe zoekwoorden maken. Met de Conversion Optimizer kunt u brede zoekwoorden testen om te achterhalen waarnaar uw potentiële klanten op zoek zijn, waarbij u nog steeds uw advertenties alleen weergeeft wanneer dit waarschijnlijk een conversie oplevert. Ga met behulp van het rapport voor zoekopdrachtprestaties na welke specifieke zoekwoorden tot conversies hebben geleid en voeg deze zoekwoorden rechtstreeks aan uw campagne toe voor optimale resultaten.

Ga voor meer informatie naar onze Conversion Optimizer website, waar u kunt zien hoe u de Conversion Optimizer vandaag nog in uw AdWords-account kunt activeren!