Zoekwoorden vormen de basis van uw Google AdWords-campagne. Er zijn andere manieren om advertenties weer te geven, maar de meeste campagnes maken gebruik van zoekwoordtargeting en zijn dus gebaseerd op zoekwoorden.

Hoe werkt zoekwoordtargeting?
Het weergeven van advertenties in AdWords kan van twee kanten worden benaderd: op basis van een zoekopdracht van een gebruiker op een zoeksite en op basis van een zoekwoord in de campagne van een AdWords-klant. Zoekwoorden zijn termen die u kiest om te bepalen wanneer uw advertentie wordt gegenereerd en wanneer niet. Als aan alle vereisten (voldoende budget, goede kwaliteitsscore en een voldoende maximum CPC) is voldaan, wordt uw advertentie weergegeven wanneer een van de zoekwoorden in uw account overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker.

Hoe werken zoekwoorden?
De werking van zoekwoorden kan het gemakkelijkst worden uitgelegd via een voorbeeld voor een zoeksite als google.nl. Wanneer een gebruiker op Google naar iets wil zoeken, geeft hij een zoekopdracht op. Google geeft vervolgens een lijst met links naar websites weer die relevant zijn voor de zoekopdracht. Tevens geeft Google AdWords-advertenties weer (boven en rechts van de zoekresultaten) die de zoekopdracht of een deel daarvan bevatten in de lijst met zoekwoorden. Voorbeeld: als een gebruiker zoekt op 'fiets', kan een rijwielhandelaar de term 'fiets' toevoegen aan zijn lijst met zoekwoorden die in verwante zoekopdrachten voorkomen.

U kunt met relevante interpunctie specificeren hoe exact de zoekwoorden overeen moeten komen met de zoekopdrachten. AdWords biedt hiertoe verschillende zoekwoordopties:

Breed zoeken!
Als u deze optie kiest, wordt uw advertentie weergegeven voor zoekopdrachten met uw zoekwoord of soortgelijke woordgroepen en relevante varianten (extra brede zoekwoorden). Voor zoekwoorden die uit meer dan een woord bestaan, is de volgorde van de woorden ten opzichte van de volgorde van de woorden in de zoekopdracht niet relevant en kan de advertentie ook voor gedeeltelijke overeenkomsten worden weergegeven.

Voorbeeld: zoekwoord 'winkel in fietsonderdelen' (geen interpunctie). Uw advertentie wordt ook weergegeven voor 'online winkel in fietsonderdelen', 'winkel online in fietsonderdelen' en 'winkel in racefietsonderdelen'. Het zoekwoord kan worden verbreed zodat uw advertentie ook wordt vertoond voor 'handel in fietsonderdelen' en 'groothandel in fietsonderdelen'.

Wanneer moet ik breed zoeken gebruiken?
Breed zoeken is de standaard zoekwoordoptie in AdWords omdat hierdoor de maximale weergave van uw advertenties voor relevante zoekopdrachten wordt gegarandeerd. Let op: Uw advertentie kan wel worden weergegeven voor zoekopdrachten die handelsmerktermen van concurrenten bevatten. Als dit gebeurt, moet u deze termen toevoegen als uitsluitingszoekwoorden.

Zoeken op woordgroep!
Als u deze optie kiest, wordt uw advertentie weergegeven voor zoekopdrachten die exact dezelfde woordgroep bevatten. De zoekopdracht moet alle termen van uw zoekwoord in die volgorde bevatten om uw advertentie te genereren. De zoekopdracht mag aanvullende termen vóór of na uw zoekwoord bevatten.

Voorbeeld: zoekwoord "handel in fietsen" (plaats de woordgroep altijd tussen dubbele aanhalingstekens). Uw advertentie wordt ook weergegeven voor 'handel in fietsen internationaal' en 'online handel in fietsen'. Uw advertentie wordt niet weergegeven voor 'handel in fietsonderdelen' of 'handelaars in fietsen'.

Wanneer moet ik zoeken op woordgroep gebruiken?
Als u extra brede zoekwoorden wilt voorkomen! Als de woordvolgorde van belang is bij het bepalen of de zoekopdracht relevant is voor uw product. Een rijwielhandelaar die fietsen om mee te toeren verkoopt, maar geen fietstoerens organiseert, moet 'fietsen voor toeren' gebruiken om vertoningen voor zoekopdrachten als 'toeren voor fietsen' te voorkomen.

Exact zoeken!
Als u deze optie kiest, wordt uw advertentie weergegeven voor zoekopdrachten die uitsluitend exact dezelfde woordgroep bevatten. De zoekopdracht mag geen aanvullende termen bevatten.

Voorbeeld: zoekwoord [handel in fietsen] (plaats het woord of de woordgroep altijd tussen rechte haken). Uw advertentie wordt weergegeven voor 'handel in fietsen'. Uw advertentie wordt niet weergegeven voor 'online handel in fietsen', 'handel in fietsonderdelen' of 'handelaars in fietsen'.

Wanneer moet ik exact zoeken gebruiken?
Als u extra brede zoekwoorden wilt voorkomen! Als u algemene zoekwoorden wilt gebruiken om maximale weergave te bereiken, maar vertoningen voor irrelevante combinaties wilt voorkomen (zo kan een rijwielhandelaar die fietsen verkoopt, maar geen fietsonderdelen, voorkomen dat zijn advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten als 'fietsrekken' of 'fietssloten' door [fiets] te gebruiken in plaats van fiets).

Als u uw advertentie uitsluitend wilt weergeven voor termen die in uw lijst met zoekwoorden voorkomen. Zo zou een rijwielhandelaar die uitsluitend specifieke Shimano-versnellingen verkoopt, exacte zoekwoorden kunnen gebruiken zoals [shimano deore 530] of [st m530] om ervoor te zorgen dat zijn advertentie niet wordt weergegeven voor zoekopdrachten over versnellingen die hij niet in zijn assortiment heeft.

Kan ik ook specificeren voor welke termen mijn advertentie niet moet worden weergegeven?
Als u wilt voorkomen dat uw advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die niet relevant zijn voor uw product of service, kunt u het beste uitsluitingszoekwoorden gebruiken. Hiermee voorkomt u dat uw advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten die de opgegeven termen bevatten.

Voorbeeld: een rijwielhandelaar die gespecialiseerd is in nieuwe fietsen wil niet dat zijn advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten over tweedehands fietsen. Hij kan het zoekwoord 'handel in fietsen' en het uitsluitingszoekwoord '-tweedehands' gebruiken om dit te bereiken.

Uitsluitingszoekwoorden zijn een cruciaal onderdeel van succesvolle campagnes omdat zij vertoningen voorkomen voor irrelevante zoekopdrachten, waardoor uw klikfrequentie (CTR) wordt verhoogd en uw kosten per klik (CPC) worden verlaagd. Daarom wijden we hier een apart artikel aan, waarin ze uitgebreid worden besproken!


Gepost door Alissa, Lissi en Tobias, Inside AdWords Team