In ons vorige bericht over rapporten voor accountprestaties en gebruikersgegevens hebben we al enkele manieren besproken waarop u rapporten kunt gebruiken om uw AdWords-campagnes te optimaliseren. In dit bericht willen we dieper op dit onderwerp ingaan en de verschillende rapporten bespreken die u kunt gebruiken om de verschillende aspecten van uw advertenties te verbeteren. Tip: u kunt de statistieken sorteren in elk rapport in het gedeelte voor campagnebeheer en in het Rapportcentrum door op de titel van de kolom te klikken.

Uw advertentieteksten en URL's!
Welke advertentieteksten zijn het meest effectief? Welke bestemmings-URL's genereren de meeste verkopen? En waar moet u meer aandacht aan besteden? Net zoals met alle aspecten van uw AdWords-account zijn de klikfrequentie (CTR), kosten per klik (CPC) en de gemiddelde positie de eerste statistieken waarnaar u kijkt wanneer u de prestaties van uw advertentieteksten en URL's vergelijkt.

Wanneer u het rendement op uw investering (ROI) probeert te verhogen, moet u zich richten op de conversiestatistieken en proberen de conversiekosten zo veel mogelijk omlaag te brengen. Wellicht genereren sommige advertentieteksten en URL's veel meer conversies dan andere en tegen lagere conversiekosten, terwijl andere juist ondermaats presteren. Door uw conversiestatistieken bij te houden, kunt u weloverwogen beslissingen nemen waarmee u uw conversiekosten kunt verlagen.

Uw zoekwoorden!
Met behulp van de gegevens in uw account en het prestatierapport voor zoekwoorden kunt u eenvoudig het succes van uw huidige zoekwoorden bijhouden en nieuwe zoekwoorden vinden. Wanneer u bestaande zoekwoorden bijhoudt, kunt u in de nieuwe interface nu heel eenvoudig de beste zoekwoordoptie voor uw zoekwoorden bepalen. U kunt voor uw zoekwoorden afzonderlijke gegevens bekijken voor elk van de verschillende zoekopties.

Wanneer u bijvoorbeeld een breed zoekwoord heeft, kunt u bekijken hoeveel vertoningen en klikken u heeft ontvangen voor de brede, exacte en woordgroepversie van dit zoekwoord en bepalen of u dit als een breed zoekwoord laat om het aantal vertoningen te maximaliseren, of dat de klikfrequentie voor het brede zoekwoord te laag is en u een specifiekere zoekoptie en/of uitsluitingszoekwoorden moet selecteren.

Een andere innovatieve functie van de nieuwe gebruikersinterface is de knop 'Zoektermen weergeven' op het tabblad 'Zoekwoorden'. Zo kunt u zien door welke zoekopdrachten uw advertentie is geactiveerd en kunt u nieuwe relevante zoekwoorden vinden waaraan u niet eerder had gedacht, evenals uitsluitingszoekwoorden die voorkomen dat uw advertenties worden weergegeven bij irrelevante zoekopdrachten. Meer informatie over deze functie vindt u in ons recente bericht in de serie 'De nieuwe interface op donderdag'.

Het prestatierapport voor zoekwoorden in het gedeelte 'Rapporten' is handig wanneer u wilt bepalen hoe uw zoekwoorden presteren voor alle campagnes of in door u geselecteerde campagnes.

Uw posities!
Wanneer u advertenties weergeeft in het inhoudsnetwerk van Google, heeft u twee mogelijkheden om te bepalen op welke sites uw advertenties worden weergegeven. Als u zoekwoorden gebruikt, vergelijkt ons systeem uw zoekwoordenlijst met relevante sites in het inhoudsnetwerk. U kunt ook zelf sites opgeven. Welke methode u ook kiest, u kunt prestatiestatistieken voor de sites waarop uw advertenties zijn weergegeven, vinden op zowel het tabblad 'Netwerken' in het gedeelte voor campagnebeheer van uw AdWords-account als in het Rapportcentrum.

- Uw gerichte plaatsingen (de plaatsingen die u heeft geselecteerd) worden weergegeven in het rapport 'Positie-/zoekwoordprestatie'. Met de geïntegreerde weergave via 'Campagnes' > 'Netwerken' kunt u uw gerichte plaatsingen vanuit één punt bijhouden en beheren.
- Uw automatische plaatsingen (op basis van uw zoekwoorden) werden eerder alleen weergegeven in het prestatierapport voor plaatsingen in het Rapportcentrum. In de nieuwe gebruikersinterface hebben we deze informatie geïntegreerd binnen het gedeelte voor campagnebeheer, zodat u een beter overzicht heeft. Het tabblad 'Netwerken' bevat nu dus een lijst met de sites waarop uw advertenties zijn weergegeven. Wanneer u deze sites bekijkt, kunt u waardevolle plaatsingen met een afzonderlijk bod toevoegen aan uw lijst met gerichte plaatsingen of kunt u plaatsingen met een lage waarde uitsluiten, zodat uw advertenties niet meer op deze sites worden weergegeven.


Gepost door Jantien, Inside AdWords team Team