Uitsluitingszoekwoorden vormen een belangrijk onderdeel van vrijwel elke succesvolle AdWords-campagne. Waar gewone zoekwoorden aangeven waar uw advertenties moeten worden weergegeven, vertellen uitsluitingszoekwoorden het AdWords-systeem waar uw advertentie juist niet mag worden weergegeven. Een rijwielhandelaar die is gespecialiseerd in nieuwe fietsen kan bijvoorbeeld '-tweedehands' als uitsluitingszoekwoord gebruiken om te voorkomen dat zijn advertentie wordt weergegeven bij zoekopdrachten naar tweedehands fietsen.

Waarom zou ik uitsluitingszoekwoorden gebruiken?
Uitsluitingszoekwoorden kunnen worden gebruikt om advertentiecampagnes nauwkeuriger te targeten, zodat uw advertenties alleen worden weergegeven voor klanten die op zoek zijn naar de producten of services die u aanbiedt. Op die manier voorkomen ze vertoningen die weinig kans hebben om klikken te genereren en nog minder kans om een lead of verkoop te genereren. Doordat ze u helpen de targeting van uw advertenties te verfijnen, kunnen uitsluitingszoekwoorden u helpen uw advertentiepositie te verbeteren en uw CPC-biedingen te verlagen. Dat heeft weer een positief effect op het rendement op uw investering (ROI). Dat betekent meer en relevanter verkeer via AdWords voor minder geld.

Veel AdWords-klanten zijn sceptisch over het beperken van het aantal vertoningen en klikken dat ze kunnen ontvangen, omdat ze graag zo veel mogelijk gebruikers willen bereiken met hun advertenties. Correct ingestelde zoekwoorden voorkomen echter juist ongewenste klikken en vertoningen die niet relevant zijn of zelfs een negatief effect op uw campagne kunnen hebben. De voordelen van uitsluitingszoekwoorden zijn vele malen groter dan de nadelen van het enigszins beperken van het aantal vertoningen. We raden u daarom aan uitsluitingszoekwoorden te gebruiken als methode om uw campagne te optimaliseren en uw ROI te maximaliseren.

Hoe gebruik ik uitsluitingszoekwoorden?
Net als voor gewone zoekwoorden kunt u drie zoekwoordopties instellen voor uw zoekwoorden:

- Brede uitsluitingszoekwoorden (-voorbeeld): uw advertentie wordt niet weergegeven voor zoekopdrachten die het uitsluitingszoekwoord bevatten. Als het uitsluitingszoekwoord uit meerdere woorden bestaat, moet de zoekopdracht alle woorden bevatten (in willekeurige volgorde) voordat de weergave van de advertentie door het uitsluitingszoekwoord wordt geblokkeerd. Bijvoorbeeld: fietsen, -gps routes. De advertentie kan worden geactiveerd door zoekopdrachten als 'routes fietsen met de mountainbike' en 'fietsen met gps-systeem'. Zoekopdrachten als 'routes om te fietsen met gps' en 'gps routes voor fietsen' activeren de advertentie echter niet. We raden adverteerders meestal aan om brede uitsluitingszoekwoorden te gebruiken die uit één woord bestaan, omdat dat de minst ingrijpende optimalisatieverandering is.

- Uitsluitingszoekwoordgroepen (-"voorbeeld"): uw advertentie wordt niet weergegeven voor zoekopdrachten die de woorden in het uitsluitingszoekwoord bevatten in de opgegeven volgorde. Bijvoorbeeld: fiets, -"routes voor de fiets". De advertentie wordt weergegeven voor zoekopdrachten als 'fiets voor cross-country-routes' en 'goede fiets voor routes'. De advertentie wordt niet geactiveerd voor zoekopdrachten als 'Ierse routes voor de fiets' en 'routes voor de fiets voor senioren'. Uitsluitingszoekwoordgroepen moeten uit ten minste twee woorden bestaan.

- Exacte uitsluitingszoekwoorden (-[voorbeeld]): uw advertentie wordt niet geactiveerd voor zoekopdrachten die precies het opgegeven uitsluitingszoekwoord bevatten. Bijvoorbeeld: fietsen, -[bike]. De advertentie kan worden geactiveerd door zoekopdrachten als 'fietsen te koop' en 'online fietsen bestellen'. Wanneer 'fietsen' het enige woord in de zoekopdracht is, wordt de advertentie niet weergegeven. Op deze manier kunt u advertenties weergeven bij alle zoekopdrachten die naast 'fietsen' nog een ander woord bevatten (bijvoorbeeld als uit uw statistieken blijkt dat deze combinaties veel meer conversies genereren dan de zoekopdracht 'fietsen', maar u niet elke afzonderlijke combinatie als zoekwoord wilt opgeven).

Let op: Gebruik altijd het minteken om een uitsluitingszoekwoord op te geven!

Waar kan ik uitsluitingszoekwoorden instellen?
Uitsluitingszoekwoorden kunnen op advertentieniveau worden ingesteld, net als gewone zoekwoorden. Daarnaast kunt u ze ook instellen op campagneniveau. Deze optie komt van pas wanneer een uitsluitingszoekwoord relevant is voor alle advertentiegroepen in een campagne; u hoeft het uitsluitingszoekwoord nu niet afzonderlijk aan elke advertentiegroep toe te voegen.


Gepost door Jantien, Inside AdWords Team