Adverteerders vragen ons vaak hoe conversiepercentages verschillen op basis van de positie. Iedereen weet dat hogere posities meestal meer klikken en dus meer conversies genereren.

De interessante vraag hierbij is: hoe verschilt het conversiepercentage (conversies/klikken) op basis van de positie?

Er zijn een aantal redenen waarom deze vraag moeilijk te beantwoorden is. Aangezien Google advertenties rangschikt op bod x advertentiekwaliteit, hebben advertenties op hogere posities meestal een hogere kwaliteit en advertenties met een hogere kwaliteit hebben over het algemeen hogere conversiepercentages. Zo kunt u mogelijk een samenhang waarnemen tussen de veilingpositie en de conversiepercentages uitsluitend gebaseerd op dit effect van de advertentiekwaliteit. De echte vraag is echter hoe het conversiepercentage voor dezelfde advertentie zou veranderen door weergave op verschillende posities.

Een ander probleem is dat het gemiddelde positienummer dat wordt gerapporteerd door Google een gemiddelde is voor alle veilingen waaraan u deelneemt. Als u uw bod verhoogt, kan uw gemiddelde positie zomaar een lagere positie op de pagina worden! De reden hiervoor is dat wanneer u uw bod verhoogt, uw advertentie in nieuwe veilingen verschijnt en meestal onder aan die nieuwe veilingen terechtkomt. Dit effect kan groot genoeg zijn om uw totale gemiddelde positie te verlagen. Raadpleeg deze FAQ (veelgestelde vragen) voor meer informatie over gemiddelde posities.

We hebben een statistisch model gebruikt om rekening te houden met deze effecten en hebben vastgesteld dat er voor dezelfde advertentie op basis van de positie gemiddeld erg weinig verschil optreedt in de conversiepercentages. Voor pagina's waarop bijvoorbeeld elf advertenties worden weergegeven, verschilt het conversiepercentage minder dan 5%. Met andere woorden: een advertentie met een conversiepercentage van 1,0% op de beste positie, zou gemiddeld een conversiepercentage van ongeveer 0,95% hebben op de slechtste positie. Advertenties boven de zoekresultaten hebben een conversiepercentage dat ligt binnen ±2% van dat van de posities aan de rechterkant.

Kortom: conversiepercentages verschillen niet veel op basis van de positie!