Met behulp van het gratis hulpprogramma voor het bijhouden van conversies van Google AdWords, kunt u nagaan hoe effectief uw advertenties zijn op het punt van verkopen en leads op uw website. Door uw conversies bij te houden, kunt u gefundeerde biedings- en bewerkingsbeslissingen nemen. Als u weet hoeveel een conversie u oplevert, kunt u wijzigingen aanbrengen in uw campagnes op basis van de winstgevendheid van zoekwoorden, in plaats van het verkeer en de klikken. Uiteraard is dit een raadzame strategie in tijden van economische stagnatie.

Om strategisch te kunnen bieden op basis van het rendement op investering (ROI) van uw zoekwoorden, moet u over voldoende conversiegegevens beschikken. U wordt aangeraden een tot drie weken te wachten om te zien hoe uw zoekwoorden presteren op het gebied van ROI, hoewel dit kan variƫren afhankelijk van het aantal conversies dat u van AdWords ontvangt. Op basis van de prestaties van uw zoekwoorden kunt u de biedingen op het niveau van de afzonderlijke zoekwoorden aanpassen. Mogelijk treft u een van de volgende scenario's aan:

a) Zoekwoorden met lage kosten per conversie en een lage positie
In dit geval kunt u overwegen uw kosten per conversie te verhogen om ervoor te zorgen dat uw advertentie op een hogere positie terechtkomt, zodat deze meer wordt weergegeven en mogelijk meer klikken en conversies genereert. Om te voorkomen dat u de maximum kosten per conversie overschrijdt, kunt u de biedingen voor uw zoekwoorden het beste in kleine stapjes aanpassen.

b) Zoekwoorden met lage kosten per conversie en een hoge positie
Als uw kosten per conversie onder het maximum liggen dat u bereid bent om te betalen voor een conversie en de gemiddelde advertentiepositie voor deze zoekwoorden bijna de hoogste is, moet u ervoor zorgen dat uw dagbudget de vertoning van uw advertenties niet beperkt, omdat u anders waardevolle klikken met een positieve ROI kunt mislopen.

c) Zoekwoorden met hoge kosten per conversie
Nadat u de meeste klikken met lage conversiepercentages met behulp van uitsluitingszoekwoorden heeft weggefilterd, kunt u het beste de biedingen voor de zoekwoorden met hoge kosten per conversie verlagen. Dit leidt tot een lagere advertentiepositie met mogelijk minder klikken en conversies, maar kan er ook voor zorgen dat uw kosten per conversie onder het maximum blijven dat u bereid bent voor een conversie te betalen. Als uw kosten nog steeds boven uw maximum blijven liggen, is het raadzaam deze zoekwoorden te verwijderen en uw budget te besteden aan de zoekwoorden die beter presteren.

Vergeet overigens niet dat het internetverkeer en de activiteiten van uw concurrenten voortdurend veranderen. Evalueer de prestaties van uw campagnes regelmatig en breng zo nodig wijzigingen aan.