Veel van onze adverteerders vertonen hun AdWords-advertenties in het inhoudsnetwerk van Google om potentiële klanten te bereiken die browsen op het web. Maar hoe effectief is het inhoudsnetwerk nu eigenlijk voor deze adverteerders? Om daar achter te komen, hebben we prestatiestatistieken bekeken voor adverteerders die hun advertenties in zowel het zoeknetwerk als het inhoudsnetwerk van Google vertonen.

De Whitepaper
Uit dit onderzoek, dat is beschreven in de whitepaper 'Trends in CPA-prestaties in het inhoudsnetwerk van Google', is gebleken dat advertenties in het inhoudsnetwerk een effectieve manier kunnen zijn om meer conversies te krijgen dan de conversies die u via het zoeknetwerk genereert. De gegevens laten zien dat wanneer het inhoudsnetwerk in combinatie met het zoeknetwerk wordt gebruikt, de gemiddelde adverteerder een CPA voor het inhoudsnetwerk heeft die binnen ongeveer 2% van de CPA voor het zoeknetwerk ligt. Bovendien wordt voor de gemiddelde adverteerder bijna 20% van alle conversies via het inhoudsnetwerk gegenereerd.

Laagste-prijsbepaling
De overeenkomende kosten per acquisitie (CPA) in het inhoudsnetwerk en het zoeknetwerk worden in de eerste plaats veroorzaakt door ons systeem voor laagste-prijsbepaling. Laagste-prijsbepaling is een functie waarmee de prijs die adverteerders voor klikken betalen, automatisch wordt verlaagd als uit onze gegevens blijkt dat de kans kleiner is dat een klik op een pagina in het inhoudsnetwerk tot een conversie leidt. Dit betekent dat wanneer ons systeem voor laagste-prijsbepaling voorspelt dat een bepaalde pagina in het inhoudsnetwerk waarschijnlijk een laag conversiepercentage heeft, we automatisch de prijs verlagen die adverteerders voor die klik betalen.

Conversiepercentage en CPC
Zoals in de whitepaper wordt aangegeven, was het conversiepercentage voor het inhoudsnetwerk in het onderzoek 27,9% lager dan voor het zoeknetwerk. Daarentegen was de CPC in het inhoudsnetwerk 28,4% lager dan in het zoeknetwerk.

In de analyse hebben we duizenden AdWords-campagnes en een groot aantal geografische gebieden bekeken. We hebben ook geanalyseerd hoe de conversiepercentages stijgen voor adverteerders die gebruik maken van hulpprogramma's voor campagnebeheer zoals de Conversion Optimizer en het Hulpprogramma voor het uitsluiten van sites.

Advies op basis van de bevindingen in de whitepaper
Over het algemeen laten de bevindingen zien dat er substantiële kansen liggen voor adverteerders die hun campagnes in het zoeknetwerk aanvullen met advertenties in het inhoudsnetwerk. Aansluitend een aantal tips:

• Vul uw campagnes in het zoeknetwerk aan met campagnes in het inhoudsnetwerk.
Denk eraan dat succes in het inhoudsnetwerk is gebaseerd op een goede campagnestructuur. Lees daarom eerst onze tips voor optimalisatie voordat u uw campagnes instelt.

• Gebruik onze nieuwe hulpprogramma's voor inhoudsoptimalisatie, zoals de Conversion Optimizer, Prestatierapporten voor plaatsingen en het Hulpprogramma voor het uitsluiten van sites en sitecategorieën.

Deze tips kunnen u helpen om uw prestaties in het inhoudsnetwerk nog verder te verbeteren om uw advertentiedoelen te bereiken. U dient er natuurlijk wel altijd rekening mee te houden dat de prestaties per adverteerder kunnen verschillen, zowel wat de CPA als het conversievolume betreft.

De volledige whitepaper vindt u hier. We hopen dat deze informatie u een beter inzicht geeft in de mogelijkheden om uw prestatiedoelen te bereiken bij het adverteren in het inhoudsnetwerk van Google.