Wat is naamsbekendheid?
Naamsbekendheid verwijst vaak naar de introductie en groei van een specifiek merk, waarbij het de bedoeling is dat het merk zich onderscheidt op de markt, klanten er bewust van worden gemaakt, er klantvertrouwen en -loyaliteit voor wordt opgebouwd en uiteindelijk dat de waarde van het bedrijf wordt verhoogd. Vaak vertegenwoordigen bedrijfs- en merknamen een reeks van producten en worden ze hier ook mee geassocieerd.

Wat zijn strategieën voor naamsbekendheid?
Wanneer u een campagne maakt voor het zoeknetwerk van Google, ontwikkelt u normaal gesproken een lijst met zoekwoorden die sterk gerelateerd zijn aan uw product of service. Als gebruikers hierop zoeken, worden ze doorverwezen naar de website van een product. Hier kunnen ze conversies genereren, zoals het aanschaffen van het product of de service. Een strategie voor naamsbekendheid is meer gericht op het verspreiden van een specifieke boodschap.

Voor merkcampagnes is een lijst met getargete termen nodig. Deze termen zijn gerelateerd aan een bepaald thema of concept, niet aan een product of service. Als de gebruiker op de advertentie klikt, wordt hij doorverwezen naar een unieke microsite of merkwebsite. Deze bevat meer informatie en is vaak specifiek voor dit doeleinde gemaakt. Hieronder volgen de voordelen van een goed ontworpen merkcampagne (vooral in het zoeknetwerk):

* Nauwkeurige targeting: u kunt uw merkboodschap promoten als gebruikers zoeken naar uw merknaam;
* Vergroot bereik: u kunt nieuwe online advertentiemogelijkheden ontdekken en meer aandacht genereren voor uw idee of boodschap;
* Aanvulling op offline campagnes: strategieën voor naamsbekendheid in het zoeknetwerk dienen in het ideale geval als aanvulling op uw offline advertentie-inspanningen (zoals gedrukte en tv-advertenties, coupons of vergelijkbare acties);
* Eenvoudige implementatie: de basisfunctionaliteit van AdWords blijft hetzelfde. De enige investering die u moet doen, is een merkconcept voor uw campagnes vinden en uw website dit laten weerspiegelen;
* Geen risico op kannibalisatie: aangezien u zoekwoorden en advertentieteksten selecteert die gerelateerd zijn aan uw thema of concept (en niet uw product of service), loopt u geen risico dat u verkeer wegneemt van uw advertenties die veel conversies genereren;
* De mogelijkheid om resultaten bij te houden: uiteraard kunt u uw resultaten eenvoudig bijhouden. Gebruik het rapport voor zoekopdrachtprestaties om meer inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die uw advertentie hebben gegenereerd en die verkeer naar uw merkwebsite hebben geleid.

Een concreet voorbeeld:
Stel u voor dat een energiemaatschappij de ecologische inspanningen van het bedrijf wil benadrukken. Een lijst met getargete termen die gerelateerd zijn aan dit onderwerp kan er als volgt uitzien:

- milieuproblemen
- groene producten
- behoud
- duurzaam bedrijf
- milieuvriendelijke producten
- duurzaam leven

U maakt een zoekwoordenlijst met zeer relevante zoekwoorden op basis van deze termen. Vervolgens combineert u deze met pakkende advertentieteksten. Zo kunt u verkeer doorverwijzen naar uw microsite voor naamsbekendheid, zoals in het voorbeeld hieronder:

Milieuvraagstukken
Bezorgd over onze planeet?
Leer bewuster leven!
SustainableLiving.nl

U kunt er ook voor kiezen om een strategie voor naamsbekendheid te gebruiken die is gericht op sponsoring, belangrijke gebeurtenissen, reclame door beroemdheden, bedrijfsfilantropie of specifiekere merkiconen.

Zoals u zich kunt voorstellen, is een strategie voor naamsbekendheid van dit type het meest geschikt als u eigenaar bent van een bekend merk of als u een bekend merk wilt worden. Denk aan het specifieke doel dat u wilt bereiken met uw merkwebsite en vergeet hierbij de belangrijke factoren niet, waaronder een bestemmingspagina van hoge kwaliteit die relevant is voor uw advertenties en zoekwoorden.