In het vorige bericht over Google Analytics hebben we het gehad over het belang van het meten van uw conversies. Ik wil graag dieper ingaan op dat bericht en het hebben over het gebruik van een aantal belangrijke prestatie-indicatoren. Hiermee kunt u meten hoe uw website presteert. Wat is voor u van belang? De hoeveelheid verkeer? Hoeveel gebruikers worden omgezet in klanten? Hoeveel geld u uitgeeft aan betaalde advertenties en hoeveel u verdient aan verkoop? Dit zijn de belangrijke prestatie-indicatoren die aangeven in welke mate uw site voldoet aan uw bedrijfsbehoeften en welke verbeteringen u kunt aanbrengen.

Wat zijn belangrijke prestatie-indicatoren?
In het kort is een belangrijke prestatie-indicator een statistiek in Google Analytics waarmee u kunt meten in hoeverre uw website uw doelstellingen bereikt. Als de doelstelling van uw site bijvoorbeeld het verkopen van online producten is, is het conversiepercentage een van de belangrijke statistieken die u kunt bijhouden in Google Analytics. Dit kunt u doen via het rapport E-commerce. Bekijk welk gedeelte van de bezoekers op uw site daadwerkelijk iets koopt bij u en waar deze bezoekers vandaan komen. De manier waarop belangrijke prestatie-indicatoren verschillen van andere statistieken is het 'belangrijke' gedeelte: deze statistieken zijn van essentieel belang voor de prestatie van uw site en daarom ook voor uw online bedrijf.

Waarom moet ik belangrijke prestatie-indicatoren gebruiken?
Er zijn twee redenen waarom het instellen van belangrijke prestatie-indicatoren nuttig is. Wijzigingen in uw belangrijke prestatie-indicatoren geven aan wanneer u actie moet ondernemen. Als het weigeringspercentage van uw startpagina toeneemt met 50%, moet u uitzoeken hoe dat komt en actie ondernemen om deze trend ongedaan te maken.

Ten tweede helpen belangrijke prestatie-indicatoren u om de kloof tussen uw Google Analytics-account en de rest van uw bedrijf te overbruggen. De indicatoren helpen u begrijpen wat elke aandeelhouder in uw bedrijf wil van uw Google Analytics-account en van de online aanwezigheid van uw bedrijf. Betrek uw collega's bij de voortgang van uw online bedrijf met behulp van belangrijke rapporten en statistieken.

U kunt zien hoe Avinash Kaushik, de evangelist van Google Analytics, ingaat op het belang van het weigeringspercentage in deze YouTube-video.

Hoe maak ik een lijst met belangrijke prestatie-indicatoren?
Bij het instellen van belangrijke prestatie-indicatoren moet u de bedrijfsdoelstellingen van uw site omzetten in statistieken die geschikt zijn voor uw Google Analytics-account. U kent uw bedrijf het beste en, omdat elk bedrijf anders is, bent u de aangewezen persoon om uw belangrijke prestatie-indicatoren in te stellen. Als u aan de slag wilt gaan, moet u uzelf en andere belangrijke personen van uw organisatie één vraag stellen: waarvoor is uw bedrijfssite volgens u bedoeld? Noteer alle antwoorden. Waarschijnlijk krijgt u verschillende antwoorden van verschillende mensen. Het is belangrijk dat u feedback krijgt van alle afdelingen van uw bedrijf. Vervolgens kunt u prioriteit toekennen aan bepaalde antwoorden. Ik raad u aan het aantal antwoorden terug te brengen tot een maximum van tien.

Zodra u uw bedrijfsdoelstellingen heeft vastgesteld, kunt u beginnen met het instellen van verwante belangrijke prestatie-indicatoren. Stel dat een van uw bedrijfsdoelstellingen is ervoor te zorgen dat meer mensen naar uw echte winkel komen nadat ze de site hebben bezocht. Hierbij zou een goede belangrijke prestatie-indicator in uw Google Analytics-account het conversiepercentage zijn van de mensen die de pagina bezoeken waarop de routebeschrijving naar het adres van uw winkel wordt vermeld.

Hieronder staan enkele suggesties om u te helpen bij het instellen van nuttige belangrijke prestatie-indicatoren die u kunt bijhouden:

Zorg ervoor dat de indicatoren belangrijk zijn en betrekking hebben op het bedrijf
Ik heb dit al genoemd, maar u moet echt zorgen dat u uw belangrijke prestatie-indicatoren koppelt aan uw bedrijfsdoelstellingen. Een belangrijke prestatie-indicator zoals 'het aantrekken van meer bezoekers' lijkt wellicht een goede keus, maar hangt dit wel samen met uw bedrijfsdoelstellingen? Wat als de marketingafdeling erin slaagt het aantal bezoekers te verdubbelen en geen van deze nieuwe bezoekers iets koopt? Het aantrekken van meer waardevolle bezoekers is wellicht beter. Hierbij wordt de waarde van een bezoeker gemeten aan de hand van het conversiepercentage of het weigeringspercentage.
Zorg dat ze actiegericht zijn
Als u voor een van de door u gekozen belangrijke prestatie-indicatoren geen actie kunt ondernemen, is het geen goede belangrijke prestatie-indicator. Vraag uzelf het volgende: als ik morgen op het werk kom en deze belangrijke prestatie-indicator is verdubbeld of gehalveerd, wat ga ik daar dan aan doen?
Richt u op uw doelgroep en voorzie ze van de benodigde context
Als u rapporten deelt met andere teamleden, moet u er rekening mee houden dat niet alles relevant is voor iedereen. Als u statistieken deelt met teamleden, kunt u proberen hun aandacht te vestigen op de statistieken die het belangrijkst zijn voor het uitvoeren van hun taken. Voorbeeld: '50% van de gebruikers heeft vorige week de zoekfunctie gebruikt op onze site. Van die 50% heeft 45% de site onmiddellijk verlaten na het bekijken van de zoekresultaten voor de top 10 zoektermen'. Dit is belangrijke informatie voor ontwerpers die werken aan het verbeteren van de zoekfunctie op de site en voor hun manager, maar is mogelijk niet belangrijk voor de marketingafdeling.

Tip: In het volgende bericht zal ik het hebben over het bijhouden van een aantal belangrijke prestatie-indicatoren met specifieke statistieken in uw Analytics-account. We gaan kijken naar de rapporten die u kunnen helpen bij het bijhouden en verbeteren van belangrijke bedrijfsdoelstellingen, zoals online verkoop of leads.