Het inhoudsnetwerk van Google bevat talloze websites waarop AdWords-advertenties kunnen worden weergegeven. U kunt bepalen op welke pagina's uw advertenties worden weergegeven met zoekwoordtargeting, door zoekwoorden te selecteren, of met positietargeting, door specifieke websites op te geven. Beide opties worden uitgebreid uitgelegd in onze blogserie Inleiding op het inhoudsnetwerk van Google.

U kunt binnen een advertentiegroep ook zoekwoorden en posities selecteren om de advertenties uit uw campagne heel specifiek te targeten. Zowel zoekwoorden als posities kunnen worden gebruikt om te bepalen waar uw advertentie het beste kan worden weergegeven in het inhoudsnetwerk.

Hoe wordt de positie van mijn advertentie bepaald met zoekwoordtargeting?
De positie van uw advertentie met zoekwoordtargeting is gebaseerd op het inhoudsspecifieke CPC-bod en de kwaliteitsscore van uw advertentiegroep. Uw kwaliteitsscore voor het inhoudsnetwerk wordt als volgt bepaald: 

• Eerdere prestaties, gemeten aan de hand van de klikfrequentie van uw advertentie op deze of soortgelijke websites;
• De kwaliteit van de bestemmingspagina;
• Andere relevantiefactoren.

U kunt een goede positie op websites in het inhoudsnetwerk behalen door advertenties te optimaliseren voor het inhoudsnetwerk. Zie hier een aantal tips.

Hoe wordt de positie van mijn advertentie bepaald met positietargeting?
Veel campagnes met positietargeting maken gebruik van het CPM-prijsmodel, kosten per 1000 vertoningen. Deze campagnes zijn meer gericht op het vergroten van merk- of productbekendheid en niet op klikfrequenties of vertoningen. Daarom wordt de kwaliteitsscore alleen bepaald op basis van de kwaliteit van de bestemmingspagina. De klikfrequentie en de relevantie van de advertentietekst zijn niet van invloed. De positie van advertenties met positietargeting en CPM-biedingen kan worden verbeterd door de kwaliteit van de bestemmingspagina te verbeteren.

Advertenties met positietargeting kunnen ook op basis van CPC-biedingen worden weergegeven. In dat geval wordt de advertentiepositie niet alleen bepaald door de kwaliteit van de bestemmingspagina, maar ook door het bod en de klikfrequentie.

Concurreren advertenties met positietargeting en zoekwoordtargeting met elkaar?
Het antwoord is: ja. Op basis van uw advertentiepositie concurreren advertenties met positietargeting en zoekwoordtargeting met elkaar om de beschikbare posities op een inhoudspagina. Als de rangschikking van een advertentie met positietargeting hoger is dan die van alle concurrerende advertenties met zoekwoordtargeting, wordt alleen de advertentie met positietargeting in het betreffende advertentieblok weergegeven. 

Tip: Voor meer informatie over het inhoudsnetwerk, klik hier.