De Rabobank profileert zich als een ware sportliefhebber. De Rabobank wil de sport dichter bij de mens brengen en doet dit dan ook actief, onder andere via het in 2007 gelanceerde, gratis tv-kanaal op internet rabosport.tv.

Via dit eigen videoplatform zijn unieke beelden te vinden van sporters in de drie sporten die door de Rabobank worden gesponsord: hockey, wielrennen en de paardensport. Zo kon er bijvoorbeeld bij de Tour de France voor het eerst achter de schermen van de Raboploeg meegekeken worden naar onder andere videodagboeken van de renners.

De meerwaarde van een YouTube Brand channel
Na de succesvolle lancering van Rabosport.tv is ook begonnen met een pilot van Rabo SportTV op YouTube. Richard van den Boogaard, consultant van QNH Interactive, is als externe expert nauw betrokken geweest bij dit content sharing project: “We kozen hiervoor omdat je via YouTube aanvullend bereik kunt realiseren. Daarnaast ben je ook in staat om videocontent naar je doelgroep toe te brengen in de hoop dat men het gaat bekijken, bediscussiëren, doorsturen of aanvullen met eigen videofilmpjes. Content heeft op die manier dus een groter bereik en meer impact.


Aanvankelijk zijn we dit voor de Rabobank via een gebruikerskanaal gaan doen waarop filmpjes van Fatima de Moreiro, de hockey-international, waren geplaatst. Dat bleek meteen zo succesvol, dat we het gebruikerskanaal hebben opgewaardeerd tot een brand channel. Op designgebied biedt een brand channel meer mogelijkheden dan een gebruikerskanaal om het merk Rabobank te profileren.”



De resultaten
Sinds de lancering van het YouTube Brand Channel van de Rabobank, de eerste in Nederland (nl.youtube.com/RaboSportTV), heeft het kanaal zo’n 103.000 verschillende – unieke bezoekers gehad. De 306 video’s die op het channel te zien zijn, zijn al meer dan 750.000 keer bekeken. Richard van den Boogaard spreekt dan ook van een groot succes: “De kracht van de zoekfunctie van YouTube is dat de content door de tijd heen vaker bekeken wordt. Daarnaast biedt YouTube natuurlijk veel mogelijkheden tot interactie met de gebruikers. Hierdoor ontstaat vanzelf een goede en stevige binding met de gebruikers en dus een positieve beleving van het merk Rabobank.”

Indien u vragen en/of opmerkingen heeft raden wij u aan om deze via het
Helpforum te stellen.