Heeft je website een zoekbalk? Denk bijvoorbeeld aan de zoekbalk op amazon.com of zelfs in ons eigen Analytics Helpcentrum of op de googlestore.com.

Studies van Avinash Kaushik (Analytics Evangelist van Google) hebben uitgewezen dat 10% van de bezoekers de zoekbalk gebruiken. Deze 10% is een voorlopig onontgonnen goudmijn vol data. De zoekwoorden die bezoekers intikken om je website te vinden zijn volkomen anders dan de informatie die ze op je website willen vinden. Wanneer bezoekers op je website zijn, gaan ze een stuk specifieker te werk.

Site Search toont aan wat bezoekers willen, maar ook wat er niet werkt. Als je website een duidelijk zichtbare ‘Meld u aan’ knop heeft, maar de meest voorkomende zoekterm is ‘aanmelden’ dan weet je dat er werk aan de winkel is. Of het tegenovergestelde, je ontdekt dat de meestvoorkomende zoekterm ‘registratie’ is, echter kunnen bezoekers zich helemaal niet registreren op je website. Genoeg reden dus om de Site Search analyse voor je website in te schakelen met Google Analytics. Instructies over hoe Site Search te installeren kun je vinden op de Site Search pagina.

Wanneer je Site Search hebt ingesteld, kan het echte werk beginnen. Bekijk iedere week de top 25 zoektermen en let op eventuele verrassingen of onverwachte termen. Ga na wat de top 10 zoektermen van je website zijn en bekijk of deze zoekresultaten ook daadwerkelijk het gewenste resultaat opleveren op je website, wanneer je de zoekopdracht zelf uitvoert. Let op spellingsvarianten en/of typos en voeg deze toe aan de interne zoekmachine op je website zodat typos ook tot resultaten leiden.

In ons volgende Blogpost over Analytics gaan we dieper in op de vele mogelijkheden van Site Search!

Houd in gedachten dat je bij vragen altijd terecht kunt op ons Help Forum.