Sinds enkele weken is het weer lente. Niet alleen brengt dit seizoen extra zon, energie, lentekriebels en hooikoortseffecten met zich mee, maar ook extra feestdagen. Koninginnedag en Hemelvaart staan al voor de deur om binnenkort hun opwachting te maken. Omdat deze dagen dit jaar achter elkaar vallen, nemen veel mensen de hele week vrij of extra dagen op. Een week waarin er reizen, dagtripjes en andere activiteiten worden gepland. De week erna is er wederom een vrije feestdag en we vieren dan zelfs dubbel feest: op 11 mei is het Eerste Pinksterdag en Moederdag. Voor het plannen en zoeken van dit soort activiteiten wordt steeds vaker internet geraadpleegd. Uit Google Trends blijkt dat meer en meer mensen Google gebruiken om bijvoorbeeld moederdagcadeaus te zoeken.













Figuur 1: Stijging in zoekvolume voor ‘cadeau moederdag’

Deze stijging in internetzoekopdrachten ligt in lijn met de algehele stijging die te zien is in het koopgedrag online. (bron: Thuiswinkel.org) Mensen kopen steeds vaker cadeaus en andere boodschappen via onlinekanalen. De zoekwoorden Moederdag en Vaderdag hebben de afgelopen jaren dan ook een stijging in volume doorgemaakt. Daarom is het raadzaamvoor adverterteerders om hier op in te spelen en al in de aanloop van deze en andere feestdagen online aanwezig te zijn. Half april begint de stijging in ‘queries’ voor moederdag.


Figuur 2: Stijging in zoekvolume voor ‘Moederdag’ en ‘Vaderdag’

Zoals in onderstaande tabel te zien is verschilt het aantal zoekopdrachten voor Moederdag en Vaderdag per regio. Kennelijk zijn de Limburgers meer ‘moederdag-minded’ dan de inwoners van Zuid-Holland.



Figuur 3: Regionale spreiding voor zoekwoord ‘cadeau moederdag’

In welke regio u zich ook bevindt, het is hoe dan ook belangrijk dat u als adverteerder, inspeelt op deze kansen in het seizoen. Of het nu lente is of een ander seizoen, zorg dat u zichtbaar bent wanneer potentiƫle kopers op zoek gaan naar uw producten. Niet alleen op de dag ervoor, maar ook al in de aanloopperiode voor feestdagen. Of u nu adverteerder bent voor parfum, bloemen, restaurants, fotolijsten of croissants.




Door: Sanne Kanis, Account Strategist