Wat hebben restauranthouder, een loodgieter en een zeilbootverhuurder gemeen? Ze kunnen alledrie gebruik maken voor Google AdWords. Zoals de lezers van dit blog waarschijnlijk al wel weten, is Google AdWords niet alleen geschikt voor multinationals die willen adverteren. Het programma kan ook goed gebruikt worden door kleinere ondernemingen.

Restaurant Plato in Den Haag verkoopt zo´n zestig high teas per dag, 40% daarvan komt binnen via advertenties op Google. Michiel Wesselink: “We merken echt dat mensen via internet op zoek zijn naar het nieuwe restaurant in Den Haag en ze komen dan al heel snel uit op Google.” Wesselink geeft aan dat adverteren in bladen minder goed werkt, omdat veel blaadjes niet ingezien worden. Bovendien geeft hij aan dat het voor ondernemers niet duidelijk is of dat folders wel goed verspreid worden. Volgens Wesselink is dat bij AdWords anders: “Het echt per klik en daar reken je ook voor af.”

Loodgieter Mohammed Yumak is acht jaar geleden voor zichzelf begonnen en maakt sinds 2007 gebruik van Google AdWords: “Google is de site waar het meest op wordt gezocht, dus daar zijn we op gaan adverteren. Je hebt maar een heel klein beetje kosten voor zo´n groot effect.” Yumak hoopt met de klanten die Adwords oplevert een tweede vestiging van MOBLoodgieters te beginnen.

De Muider Compagnie van Menno Hoekstra bezit onder andere een replica van een zeilschip uit de VOC tijd. Hij verhuurt dit schip, en andere zeilschepen, voor feesten maar ook voor bedrijfsuitjes en vergaderingen. Hoekstra is al vier jaar tevreden gebruiker van AdWords: “Sinds de opkomst van Google kun je als kleine ondernemer heel makkelijk bij de markt komen en opent zich de markt voor je. Het vergroot de zelfstandigheid en AdWords heeft daar een grote rol in gespeeld.”

Er staan filmpjes van deze drie en zeven andere ondernemers op Youtube en ze zijn hier te zien.

Geplaatst door Fieke Hoogstad