In deze blogpost willen we u enkele optimalisatietips aanreiken voor betere prestaties van uw campagnes op het inhoudsnetwerk.

Contextgericht adverteren op het inhoudsnetwerk vormt een aanvulling op zoekwoordgericht adverteren. Net zoals gebruikers in Google zoeken op zoekwoorden en advertenties zien die betrekking hebben op die zoekwoorden, zien bezoekers van sites in het inhoudsnetwerk advertenties die betrekking hebben op de inhoud van de webpagina die ze bekijken. Door te adverteren op het inhoudsnetwerk kunt u uw advertentiebereik enorm vergroten.


Contexttargeting op het inhoudsnetwerk gebeurt op advertentiegroepniveau, niet op zoekwoordniveau. Dat betekent dat alle zoekwoorden in een advertentiegroep samen met de advertentietekst worden geëvalueerd wanneer Google bepaalt of uw advertentie moet worden weergegeven op een bepaalde inhoudspagina. Met andere woorden: het is belangrijk dat alle zoekwoorden in een advertentiegroep tot eenzelfde thema behoren.

We raden u aan gescheiden campagnes te maken voor het inhoudsnetwerk en het zoeknetwerk. Houd er rekening mee dat de onderstaande tips betrekking hebben op contexttargeting en adverteren op het inhoudsnetwerk, en kunnen verschillen van uw strategieën voor het zoeknetwerk.

  • Maak een overzichtelijke, getargete zoekwoordenlijst.
    Adverteerders hebben het meeste succes op het inhoudsnetwerk met advertentiegroepen van zo'n 15 tot 30 zoekwoorden.
  • Gebruik advertentiegroepen met een duidelijk thema.
    Voor contexttargeting kijken we naar pagina's die overeenkomen met de meerderheid van de zoekwoorden in uw advertentiegroep. Als uw advertentiegroep bijvoorbeeld een aantal zoekwoorden bevat over lelies en tulpen, proberen we pagina's te vinden waarop deze onderwerpen samen voorkomen. Als u een advertentiegroep heeft met verschillende zoekwoorden voor verschillende thema's, kan dit het aantal pagina's verkleinen waarop uw advertentie kan worden weergegeven. Probeer in te schatten welke zoekwoorden waarschijnlijk worden gebruikt op de pagina's die u target, en groepeer uw zoekwoorden in duidelijke thema's.
  • Hetzelfde zoekwoord mag in meerdere advertentiegroepen voorkomen.
    Als we kijken naar het eerdere voorbeeld, kunt u bijvoorbeeld een campagne maken voor bloemen en advertentiegroepen hebben voor lelies, rozen en tulpen. In tegenstelling tot het zoeknetwerk, raden we aan het algemene zoekwoord bloemen op te nemen in alledrie de advertentiegroepen, om een bloementhema op te bouwen.
  • Gebruik URL's op advertentiegroepniveau in plaats van op zoekwoordniveau.
    Omdat er niet naar één bepaald zoekwoord wordt gekeken om uw advertenties te laten weergeven op het inhoudsnetwerk, zijn URL's op zoekwoordniveau niet relevant. We raden u aan in plaats daarvan URL's op advertentiegroepniveau te gebruiken.
  • Meet de prestaties op het inhoudsnetwerk op advertentiegroepniveau.
    We hebben gemerkt dat u een beter inzicht krijgt in welke strategieën goed werken als u uw prestaties op het inhoudsnetwerk meet op advertentiegroepniveau.
  • Stel een uitgebreide lijst met uitsluitingszoekwoorden samen.
    Hoe meer uitsluitingszoekwoorden u voor een bepaald onderwerp opneemt, hoe kleiner de kans wordt dat uw advertentie wordt weergegeven op pagina's die overeenkomen met dat onderwerp. Als een pagina voornamelijk over hetzelfde onderwerp als uw uitsluitingszoekwoorden gaat, maar slechts voor een klein deel over uw gewone zoekwoorden, zal ons systeem uw advertentie waarschijnlijk niet op die pagina weergeven. Als een pagina voornamelijk hetzelfde onderwerp heeft als uw zoekwoorden, maar een paar uitsluitingszoekwoorden noemt, kan uw advertentie wel op deze pagina worden weergegeven. We raden u daarom aan meerdere uitsluitingszoekwoorden toe te voegen voor onderwerpen die u wilt vermijden. Als u bijvoorbeeld filmrolletjes voor camera's verkoopt en de kans wilt verkleinen dat uw advertenties worden weergegeven op pagina's over speelfilms, voegt u meerdere uitsluitingszoekwoorden toe als -speelfilm, -speelfilms of -bioscoop, -bioscopen.

Afsluitend raden we u aan de prestaties op het inhoudsnetwerk verder bij te houden door prestatierapporten voor posities te analyseren, conversies bij te houden of Google Analytics te gebruiken.

Wij hopen dat deze tips u kunnen helpen om uw prestaties op het inhoudsnetwerk te optimaliseren.

Geplaatst door Feng (Inside AdWords team), bewerkt door Menno Haijma