Nederland mag zichzelf (samen met de meeste Scandinavische landen) een van de koplopers in Europa noemen op het gebied van internetpenetratie. Hoewel verschillende onderzoeksrapporten het niet altijd eens zijn, kunnen we op basis van een persbericht van comScore aannemen dat de internetpenetratie in september 2007 lag rond de 82% voor de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Dit houdt in dat ongeveer 13 miljoen Nederlanders toegang hebben tot het internet (op basis van een Nederlandse populatie van 16.4 miljoen, alle leeftijden).

Samen met deze hoge internetpenetratie is er ook sprake van een hoge mate van online activiteit door de internettende Nederlander. Als een Nederlander afgelopen september internet had, zat deze gemiddeld 26.3 uur op het internet. Daarmee moet Nederland in Europa alleen Spanje (28.5 uur), Zweden (30.1 uur) en Groot-Brittannië (33.0 uur) voor laten gaan.

Gedurende deze tijd wordt uiteraard email gecheckt, bekijkt men videofilmpjes op YouTube, of wordt er op Hyves gecommuniceerd met vrienden. Echter, wat we ook zien is dat mensen meer en online winkelen.

Online winkelen

Een persbericht van Blauw research in samenwerking met thuiswinkel.org geeft bijvoorbeeld aan dat in de eerste helft van 2007 15.4 miljoen online bestellingen zijn gedaan, wat een stijging inhoudt van 38% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het gemiddeld bestede bedrag ging omhoog van € 263 in de eerste helft van 2006 naar € 297 een jaar later. Beide trends geven een signaal van toenemend vertrouwen af van de consument in online winkelen.

Seizoensgebonden beweging in zoekvolumes

Seizoensgebonden pieken in de verkoop vinden niet alleen plaats in de fysieke wereld, maar ook in de online wereld. Daarom hebben we een programma ontwikkeld die u helpt met het bepalen van de populariteit van een zoekwoord, genaamd Google Trends. Hieronder ziet u een schermafbeelding van de startpagina.

Hier kunt u een voor u relevant zoekwoord invullen, om zo te onderzoeken of deze aan seizoensgebonden pieken onderhevig is. In dit voorbeeld kiezen we voor ‘parasol’. Logischerwijs, zien we tijdens de zomer een duidelijke piek in het aantal zoekopdrachten voor parasol. De vakjes met daarin de letters in de grafiek zijn gerelateerd aan de nieuwsfeiten rechts van de trendgrafiek, welke op hun beurt gerelateerd zijn aan het ingevulde zoekwoord. Onder de grafiek ziet u de landen waarvandaan men heeft gezocht op het woord ‘paraplu’. Daarnaast ziet u de steden, en vervolgens de talen.

Probeer het ook voor een product welke u verkoopt. Desgewenst kunt u het geografische gebied en de tijdspanne waarin u de gegevens wilt hebben verder aanpassen.

Het is uiteraard aan te raden om te zorgen dat uw AdWords-campagne klaar is om een dergelijke piek aan te kunnen, en volledig te benutten. Zorg er dan voor dat uw dagbudget voldoende is, en dat uw campagnes goed gestructureerd zijn.

Geplaatst door Douwe van der Meer (Industry Analyst)