Vandaag willen we graag een vrij algemene misvatting bespreken, die met name onder beginnende adverteerders voorkomt: dat het AdWords-systeem automatisch zoekwoorden koppelt aan de meest toepasselijke advertentie in advertentiegroepen met meerdere advertentievarianten. Hier volgt een fictief scenario bij wijze van voorbeeld:

Een nieuwe adverteerder, Henk, wil meer verkeer naar zijn site genereren. Hierop biedt hij 100 verschillende schoonmaakproducten aan in zes algemene categorieën. In zijn standaardversie-account, maakt Henk een advertentiegroep met zes verschillende advertenties (één advertentie voor elke algemene productcategorie die hij aanbiedt), samen met een lijst van enkele honderden zoekwoorden die zijn 100 producten beschrijven.

Hij doet dit omdat hij ervan uitgaat dat het AdWords-systeem automatisch elk zoekwoord zal koppelen aan de meest toepasselijke advertentie uit al zijn varianten.

In werkelijkheid koppelt het AdWords-systeem echter niet op deze manier zoekwoorden aan advertentievarianten. In plaats daarvan worden de advertenties afgewisseld voor de zoekwoorden; dit zou kunnen betekenen dat een potentiële klant van Henk een advertentie voor stofzuigers ziet terwijl hij op zoek was naar meubelwas.

Hoe kan Henk ervoor zorgen dat de juiste advertentie voor het juiste zoekwoord wordt weergegeven? Een eenvoudige oplossing is zes advertentiegroepen te maken, één voor elk van de zes algemene categorieën. Elke advertentiegroep beslaat een categorie en bevat een lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor de producten in de categorie.

Hij kan zelfs nog gerichter adverteren (targeten) door nog meer advertentiegroepen te maken, elk gericht op een specifiek product.

U kunt zelf kiezen hoe nauwkeurig u wilt zijn met uw targeting, afhankelijk van uw bedrijf en uw doelen. De meeste adverteerders zijn het er echter over eens dat het beter is om een potentiële klant een advertentie te laten zien over precies datgene waarop hij net heeft gezocht.