We hebben recentelijk een bericht geplaatst over een veelvoorkomende misvatting over de minimum kosten per klik (CPC) en hoe deze wordt bepaald. Vandaag willen we graag meer informatie geven over het thema CPC, en de andere CPC-typen in uw AdWords account beschrijven.

Minimum CPC - wordt ook Min. CPC of Minimum-CPC-bod genoemd:

zoals in het vorige bericht al is genoemd, wordt aan elk zoekwoord in uw account een minimumbod voor de kosten per klik (CPC) toegewezen op basis van de kwaliteit (gemeten op basis van de Kwaliteitsscore). Het minimumbod is meestal het laagste bedrag dat u per klik kunt betalen om advertenties voor uw zoekwoord weer te geven. Het is belangrijk om te weten dat de minimum-CPC wordt vastgesteld door het AdWords-systeem, en niet door de adverteerder.

Maximum CPC - wordt ook wel Max. CPC genoemd:
de maximumkosten per klik (CPC) stelt u, de adverteerder, zelf in en is het hoogste bedrag dat u bereid bent te betalen per klik op uw advertentie. U kunt een maximum-CPC instellen op het niveau van de advertentiegroep of van het zoekwoord. Als u meer wilt weten over Max. CPC, kunt u hier meer informatie vinden.

Gemiddelde CPC - ook wel Gem. CPC genoemd:
dit is letterlijk het gemiddelde bedrag dat u betaalt wanneer iemand op uw advertentie klikt. De Gem. CPC in uw account wordt bepaald door de kosten van alle klikken op te tellen en dat totaal te delen door het aantal klikken.

Bijvoorbeeld: als uw advertentie drie klikken heeft ontvangen, één van €0,33 één van €0,38 en één van €0,49, is uw gemiddelde CPC voor deze klikken €1,20 gedeeld door 3, oftewel €0,40.

We hopen dat deze informatie wat meer duidelijkheid schept over een onderwerp wat soms niet helemaal duidelijk is voor adverteerders, vooral voor beginners die nog niet bekend zijn met het redelijk gespecialiseerde jargon van AdWords.