Vandaag willen we graag een veelvoorkomende misvatting rechtzetten waarover we veel vragen ontvangen. In het eerste deel van het bericht behandelen we de feiten, en in het tweede gedeelte gaan we dieper in op vier aan het onderwerp gerelateerde vragen.

De veelvoorkomende misvatting: veel adverteerders menen dat als er geen concurrenten zijn voor een bepaald zoekwoord, hun minimumkosten per klik (CPC) automatisch door het AdWords-systeem worden verlaagd tot €0,01, de laagst mogelijke CPC.

Hoe het in werkelijkheid zit: de minimum-CPC voor een zoekwoord is niet gerelateerd aan het aantal concurrenten voor dat zoekwoord. In plaats daarvan is de minimum-CPC afhankelijk van de kwaliteitsscore van het zoekwoord zoals het wordt gebruikt in de account van de adverteerder. Deze functionaliteit is in gebruik sinds 2005, toen zoekwoordbiedingen zijn overgegaan naar een model op basis van kwaliteit.

Zijn er echt geen concurrenten?
Als u naar uw advertentie zoekt en geen concurrenten kunt vinden, betekent dat niet noodzakelijk dat andere adverteerders dat zoekwoord niet gebruiken. Veel adverteerders kiezen er bijvoorbeeld voor om hun advertenties alleen op bepaalde momenten van de dag weer te geven, zodat hun advertenties misschien niet worden weergegeven op het moment dat u zoekt. Het kan ook zijn dat u bijvoorbeeld heel Nederland target, terwijl andere adverteerders regiotargeting gebruiken en het gebied waarin u zich bevindt niet hebben toegevoegd. In dat geval worden hun advertenties niet aan u weergegeven.

Waarom geeft Google niet bij elk zoekwoord advertenties weer?
Mensen vragen ons vaak of we niet liever extra inkomsten generen in plaats van soms geen advertenties weer te geven bij zoekwoorden. Google geeft echter liever in bepaalde gevallen geen advertenties weer bij de zoekopdracht van een gebruiker, in plaats van advertenties weer te geven die gebruikers die erop klikken, teleur zouden stellen. Dat zou namelijk het vertrouwen van gebruikers in de kwaliteit van de informatie in AdWords-advertenties op de lange termijn kunnen schaden.

Hoe verlaag ik mijn minimum-CPC?
Als u de laagst mogelijke CPC wilt betalen, moet u ervoor zorgen dat uw zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina's een uitstekende gebruikerservaring bieden voor gebruikers die zoeken op uw zoekwoorden, op uw advertenties klikken en uw site bezoeken. In het gedeelte Kwaliteit en prestaties van advertenties van het Helpcentrum van AdWords vindt u allerlei informatie om u te helpen dit doel te bereiken. Het informatie-aanbod is zelfs zo groot dat adverteerders hebben aangegeven dat het heel wat tijd kost om alles door te nemen. Voor adverteerders die graag hun kwaliteitsscore willen verbeteren, de ervaringen van potentiële klanten willen verbeteren die op hun advertenties klikken en hun sites bezoeken en daarnaast ook hun minimum-CPC's willen verlagen, is het de moeite echter zeer zeker waard.

Moet ik op Google.nl naar mijn advertentie zoeken om te zien wie mijn concurrenten zijn?
Als u een adverteerder bent en naar uw eigen advertentie zoekt om de concurrentie in te schatten, raden we u aan het Hulpprogramma Voorbeeld van advertenties te gebruiken in plaats van naar uw advertentie te zoeken op Google.nl. In dit hulpprogramma ziet u uw advertentie en de advertenties van concurrenten die worden weergegeven op het moment dat u dit controleert, precies zoals ze worden weergegeven op Google.nl. U genereert echter geen vertoning van uw advertentie. U kunt hier een kijkje nemen in dit overzichtelijke hulpprogramma en een voorbeeldzoekopdracht uitproberen.. U kunt deze pagina zelfs eventueel als bladwijzer opslaan.