Uit Google Trends blijkt dat er al in oktober een stijging plaats vindt van zoekwoorden zoals winter, kerst en Sinterklaas. Het is dus verstandig om uw campagnes al vroeg gereed te hebben, of waarom niet op ‘always on’ zetten? Voor elk seizoen geldt echter een andere aanpak. Voor het winterseizoen is belangrijk om te onthouden:

Het winterseizoen begint ver voor Sinterklaas en kerst

Een grote groep mensen zoekt op internet, maar koopt offline

Zorg voor gerichte opbouw van campagnes gedurende het seizoen

Klanten willen gemak en houden niet van drukte

De winter is een topseizoen voor klanten in retail

Met Sinterklaas, kerst en koning Winter op komst dienen online-adverteerders op de hoogte te zijn van online-trends. Google Trends is een handig gereedschap om deze trends te analyseren. Hiermee kunt u de interesse polsen voor een onderwerp over de hele wereld. Ook kunt u hiermee zien hoe vaak deze onderwerpen in krantenartikelen (uit Google News) verschijnen en in welke regio er in welke frequentie op bepaalde termen wordt gezocht. In het onderstaande figuur kunt u zien hoe het koopgedrag zich verhoudt:

Wanneer beginnen klanten te kopen?
















Figuur: Winkelgedrag voor Kerstmis - Bron: PriceGrabber.com Holiday Shopping Survey 2006.

Zestig procent van de klanten begint met hun kerstinkopen voor half november. Adverteerders zijn er dus niet gebaat bij om hun campagnes twee voor twaalf in te zetten. Dit jaar verwacht men dat 84% evenveel of meer online zal kopen in 2007, ten opzichte van 2006.[1]

Sinterklaas en kerst zijn voor de hand liggende feestdagen om campagnes op in te zetten. Zorg daarom dat u tijdig uw campagnes gereed hebt en deze toegespitst zijn op uw product.

Kerstshoppen in Londen?
Boek nu een last-minute Londen.
Nu vele scherpe aanbiedingen!
www.reisburoX.nl

Kalkoen met Kerst?
Vind heerlijke en speciale recepten
voor uw kerstdiner. Bezoek de site!
www.receptX.nl

Tot slot nog enkele conclusies die Google u op het hart wil drukken, met betrekking tot alle seizoenen. Zorg ervoor dat u speciale aanbiedingen maximaal zichtbaar maakt. Maak uitgebreide campagnes rond topdagen. Ten derde moet u zorgen dat uw campagnes in diverse media op elkaar aansluiten. En, bedenkt u zich, dat klanten online zoeken naar informatie, zelfs als het om pure offline aanbiedingen gaat.

Binnenkort meer over dit onderwerp!

Gepost door Sanne Kanis (Account Strategist)

Dit artikel is gebaseerd op de presentatie ‘De Vier Seizoenen’ van Robert Kraal.


[1] Bron: Insight Express “Online Holiday Shopping Study”, Dec 2006;