Dit tweede bericht over optimalisatietips voor uw Google AdWords account gaat weer over een bepaald type zoekwoorden. Met uitsluitingszoekwoorden, een van de vier opties voor zoekwoorden in AdWords, kunt u uw advertenties effectiever richten op potentiële klanten en het rendement en het succespercentage van uw campagnes verhogen. In tegenstelling tot brede, exacte en zinsdeel-zoekwoorden, zijn uitsluitingszoekwoorden woorden waarvoor u uw advertentie niet wilt laten weergeven.

U kunt uitsluitingszoekwoorden toepassen op
zowel advertentiegroepen als campagnes. Maak de lijst met uitsluitingszoekwoorden zo uitgebreid mogelijk, maar zorg dat ze niet overlappen met uw brede, exacte of zinsdeel-zoekwoorden en de weergave van uw advertenties verhinderen. Een financiële instantie die wel leningen aanbiedt maar geen rentepercentages geeft, kan bijvoorbeeld 'rente' en 'rentepercentage' als uitsluitingszoekwoorden opgeven. Als deze instelling echter 'hypotheek met vaste rente' in haar lijst met zoekwoorden heeft staan, kan het woord 'rente' niet in de lijst met uitsluitingszoekwoorden worden opgenomen.

Net als u het
hulpprogramma voor zoekwoorden kunt gebruiken om varianten en bepalingen voor uw lijst met 'positieve' zoekwoorden te vinden, kunt u het ook gebruiken om varianten en bepalingen te zoeken voor uw lijst met uitsluitingszoekwoorden. U kunt ook zoeken in Google op een paar essentiële zoekwoorden en de eerste twee pagina’s met organische zoekresultaten controleren op mogelijke irrelevante thema’s waarvoor u uw advertentie niet wilt laten weergeven.

U kunt uitsluitingszoekwoorden ook gebruiken om bepaalde zoekopdrachten te filteren:
  • Producten of services filteren: een makelaar die huizen wil kopen of verkopen, kan bijvoorbeeld 'verhuur' en 'verhuren' als uitsluitingszoekwoorden gebruiken en met het hulpprogramma voor zoekwoorden varianten als 'huur', 'verhuring' en 'huursom' vinden.

  • Irrelevante zoekopdrachten filteren: een adverteerder die homeopathische geneesmiddelen verkoopt kan tot de ontdekking komen dat de naam van een bepaald middel ook de naam is van een popgroep. In dat geval zou het verstandig zijn om de volgende uitsluitingszoekwoorden op te geven: 'muziek', 'band', 'concert', 'ticket', 'songtekst', 'album', 'mp3' en de meervoudsvorm van deze woorden.

  • Filter voor serieuze kopers: een verkoper van digitale camera’s kan zoekwoorden filteren die gericht zijn op onderzoeksresultaten: 'review', 'beoordelen', 'beoordeling', 'vergelijken', 'vergelijkend', 'vergelijking' en de eventuele meervoudsvorm van deze woorden.

Gepost door Stephanie Lim (bewerkt door Jan Veering)